Kolapaj! :)

jag och Wilma bakade den här igår! Så otroligt gooooooood!!!!!!! Fast den är också otroligt mättande så ta smala bitar! :) Jag har ju klagat på att jag har lite att blogga om så jag kanske fokuserar på bak och foto ett tag! :)



Ingredienser (8 portioner)

  • Pajskal
  • 100 g rumsvarmt smör
  • 2 ½ dl mjöl
  • ½ dl strösocker
  • ½ tsk bakpulver
  • 1 msk färskpressad citron
  • 2 msk kallt vatten
  • Kolafyllning
  • 2 dl grädde
  • 1 ½ dl strösocker
  • 2 dl ljus baksirap
  • Garnering (valfri)
  • Grädde
  • Lingon eller..
  • Nötter eller....
  • Banan....
  • Eller annat.

Tillagning

  1. Finfördela smör, mjöl, socker och bakpulver i en matberedare.
  2. Tillsätt pressad citron och vatten och kör ihop till en deg. Ställ kallt i minst 30 minuter.
  3. Sätt ugnen på 175 grader.
  4. Smörj formen
  5. Kavla ut degen och tryck ut i pajformen, picka med gaffel i botten.
  6. Grädda mitt i ugnen c:a 15 minuter.
  7. Låt kallna.
  8. Koka upp grädde, strösocker och sirap. Låt koka livligt under omrörning i 10-15 minuter.
  9. Häll kolasmeten i pajskalet, och ställ kallt. (ifall du vill ha lingon eller nötter ska dem på innan av kylningen)
  10. Servera med lättvispad grädde och ev. annan garnering



Kommentera inlägget här :D :

Ditt namn :D :
Kom ihåg mej :D :

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din Bloggadress:

Vad har du på hjärtat? :) :




Trackback